Søk på  historielagets hjemmeside.
Styre, utvalg og om historielaget..
Årbøker og diverse publikasjoner...
Kirkene i Verdal
Minnesmerker og bautaer...
Verdalsraset...
Diverse presseomtale av historielaget...
Diverse saker...
Gate- og vegnavn i Verdal kommune
Kulturskatter...
Sagn og historier fra Verdal.

LES!
Årbok 2011 i
Trønder-Avisa

! Les også
Verdalingen om
Årbok 2010

LAGT UT PÅ NETT:
24.11.11

Startsiden Aktiviteter Kulturskatter Lenker Minnesmerker Organisatorisk Publiksjoner

Smekkfull av godbiter

Publisert i Verdalingen, 24. november 2011.
Odd Arnfinn Pedersen

En av de sikreste pakkene under juletreet for alle verdalinger er nå klar; Verdal historielags Årbok 2011

Jostein Holmen har vært leder i redaksjonen for «Årbok 2011». Både han og resten av redaksjonen er godt fornøyd med årets utgave av den tradisjonelle boka. Den er nummer 40 i rekken.
- Dette er resultatet av en stor dugnad. Til sammen har 29 forfattere bidratt til årboka, som også har kommentarer til hendelsene på Utøya 22. juli. Nytt av året er at vi for første gang har farger gjennom hele boka, og vi har også jobbet mye med illustrasjonene. Det er totalt 175 bilder og illustrasjoner, forteller Holmen.
- Jeg synes også at framsida ble enkel og fin, mener Arnhild Brustad; med et bilde av ei rose utenfor Stiklestad kirke. Sitatet på papirlappen ved siden av bie brukt over hele landet etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya i juli.

Første traktor
Årets årbok inneholder flere små, artige fortellinger. Alt fra historien om heimavla tobakk som bie bytta mot gull, til hunden Karo som forstyrret gudstjenesten ved Stiklestad kirke første juledag 1944. Den snek seg inn og tok en runde rundt alterringen før kirketjeneren fikk tak i den. Nevnes må også historien om Helgådalens første traktor. En grønn M.A.N, 1949 modell med toppfart på 20 kilometer i timen, med andre ord en skikkelig Vømmøl-traktor. Det var Petter Varslot som reiste til Oslo i slutten av april 1950 for å hente vidunderet. Han brukte tre dager på turen oppover. Under dieselfylling på Ringebu kom han i prat med en kar som var i beit for skyss til Trondheim.

Mannen virket hyggelig, og da fikk han jo også noen å prate med på vegen nordover. Mannen fikk plass på verk- tøykassa. Det viste seg imidlertid at mannen var mer enn pratsom. Han skravlet i et sett Snakkesalig var et mildt uttrykk i så måte. Det ble rett og slett slitsomt, og allerede etter ei mil var Varslot møkka lei fyren.
- Men hvordan ble han kvitt denne pratsomme passasjeren? Det kan du lese mer om i årboka. En fornøyelig historie langs riksveg 50.

Rørende fra krigen
Årbok 2011 inneholder også flere dramatiske fortellinger, blant annet fra krigens dager. Del er med andre ord litt for enhver smak. Verdalsbrev fra en krigsfange er rørende. Da Oskar Øwre kom heim til Verdal etter krigen i 1945, skrev han et personlig brev til en familie på Ler som mistet to sønner. Årbokredaksjonen har fått tilgang til brevet fra Verdal Arbeiderparti av NKP's arkiv. Du kan også lese om Barnas Dag, et populært arrangement på 50-tallet.
- Det er også en god del sterke biografiske skildringer av personer, blant annet min tippoldefar som reiste fra kone og tre barn i 1836, sier Holmen. En annen interessant historie er dagboka til Johannes Ydse. Han forteller detaljert om hva som skjedde på gården Ydse nedre i perioden 1918 - 1924, Ett eksempel: 22, juni 1919: Slept ut kyrne.
- Ørmelens historie er også en av godbitene. Dette er nær historie som ikke er beskrevet tidligere, poengterer Holmen.

Tvungen konfirmasjon, Arbeidernes, Festningsverkene, skihytta på Volhaugen og Heirs butikk på Stiklestad er også blant de mange temaene i boka. Konklusjon: Denne årboka må du bare ha.

Sulten på mer stoff
Årbok 2011 er utvidet fra 240 til 256 sider.
- Vi fikk ikke plass til alt stoffet vi hadde. Vi har rundt 50 sider, men vi er sulten på mer. Vi er spesielt interessert i stoff fra folk som har flyttet hit og bodd her i noen ti-år. Mange innflyttere har sikkert ting å berette om end- ringer som har skjedd siden de kom hit, sier Holmen.
- Hva med industriutviklinga og boligbygginga på 70-tallet, spør Arne Østraat som selv var innflytter til Verdal i 1974.
- Når starter arbeidet med årbok 2012?
- Vi begynner i januar, og alle er velkommen med stoff. Det er bare å ta kontakt med noen i redaksjonen.

Odd Arnfinn Pedersen
redaksjonen@verdalingen.no